Wednesday, January 21, 2009

Peoner–Med rosa strutteskjørt

På begge sidene av framtrappa står de, – klosterpeonene, Paeonia officinalis ' Rosea Plena' og blomstrer sjenerøst hver eneste forsommer. – Det er deilig å følge knoppene som sprekker opp og åpenbarer de deiligste, knallrosa strutteskjørtene – som noen dager senere går over i blekrosa – for til slutt å falme til nesten offwhite…

P6075311, resized

P6075312

En peon i ferd med å folde seg ut – det synes jeg er vakkert! :-)

P6075341

P6075326

P6122214

P6075309

Og så er den helt utsprunget! Jeg synes nesten den ser ut som en bringebærdessert! :-D

P6122217

P6182419 Paeonia officinalis

Etter noen dager ser vi at blomstene har falmet, og har det regnet kan vi risikere at blomstene ligger nesten flatt ut fordi de blir så tunge i hodene av alt vannet. Så det er best å sørge for god støtte i god tid! ;-)

P6182420 Paeonia officinalis Disse to tuene med peoner har stått i hagen så lenge jeg kan huske, – mest sannsynlig lenge før jeg ble født – og kanskje vil de fortsatt stå der og blomstre trofast hver eneste forsommer også etter min tid. – Måtte det imidlertid bli lenge til akkurat dét! ;-)       

Ha en riktig fin ettermiddag og kveld!

Knut Olav

No comments:

Post a Comment