Wednesday, March 4, 2009

Agapanthus – himmelblå skjønnhet…

P7253569

Det er noen år siden jeg kom over mine første Agapanthus. – Ja, en av de første plantene jobbet jeg rett og slett for: Jeg spilte piano til sangene i et bryllup, og på spørsmål om hvor mye jeg skulle ha for jobben, svarte jeg at om de ville gi meg noe, kunne de gi meg en fin agapanthus!
Det fikk jeg, en Agapanthus praecox, som blomstret med 7 nydelige, grasiøse, lange, deilige blomsterstilker – og en “uendelighet” av små blå blomster i klasene! Det var en utrolig mye kjekkere “betaling” for jobben enn om jeg hadde fått noen lapper i handa og brukt dem opp på mat eller bensin til bilen samme uka!

Planten har jo også vokst siden, og har på det meste vartet opp med rundt 15 blomsterstilker samtidig!

P7253571

Men selvsagt ble det ikke med denne ene! Det har blitt flere av samme sort, – og det har blitt andre sorter, – også et par hvite, som slett ikke er dumme de heller!
Jeg har også sådd noen selv, noen som muligens skulle kunne klare seg langs kysten her hvis de blir planta dypt, – men jeg har ikke tatt sjansen! Jeg fyller heller opp trillebåra noen ganger og triller dem ut og inn! (Eneste problemet er at et par-tre stykker av dem begynner å bli ganske tunge…)

P7253572

På disse bildene blomstrer agapanthusen samtidig med ‘Flammentanz’en vår, og det er en deilig kombinasjon. – De deilige blå, og den fantastisk, overdådige roseblomstringa! – Å, jeg gleder meg til sol, varme og sommer når jeg ser på disse bildene!
Jeg har ikke mye i potter, hagen er for stor og det er for mye annet som krever tid og stell gjennom sommermånedene – eller kanskje er det rett og slett bare fordi jeg er mer interessert i det som står i jorda og vokser og klarer seg litt mer selv? – Men som sagt: Agapanthusene bærer jeg gjerne ut og inn! Og når sommeren er god, og jeg husker på å få gjødslet dem noen ganger, så “betaler” det seg – sommeren etter! I form av rikere og flottere blomstring!

P7253573 Hvis du ikke har en agapanthus allerede, så synes jeg du skulle benytte neste sjanse du får. De har fått dem inn på Mester Grønn, i stativet med løker og knoller, og de er allerede i gang med å vokse i posene, – så kjøper du en (eller tre, hehe) nå og setter dem i potte, så er du i gang! Dyre var de ikke heller (mulig jeg må ut og sikre meg et par til selv, jeg så de hadde litt andre sorter enn de jeg har!). – Bare ikke vann noe særlig før bladene er i god vekst! – For mange år siden, da jeg startet opp gjorde jeg nemlig den feilen at jeg plantet røtter jeg hadde kjøpt, og gjennomvannet dem så totalt at det ble rene myra. – Med resultatet at røttene råtnet – og mine “grønne fingre” fikk seg ei lita skrape i lakken… Meeen, erfaringslæring er ikke å kimse av, jeg lærte – og har klart meg bedre siden!

Løp og kjøp! Og gled deg og nyt i maaaaaaange år framover! :-)
Lykke til med agapanthusen din!

Knut Olav  

No comments:

Post a Comment