Sunday, March 29, 2009

Elefantgrass - Miscanthus sinensis – i mars…

2009-03-21 Mars (101)

Fremdeles står elefantgrasset like rakt og høyt som i fjor sommer, men de fleste av bladene har blåst av og ligger lange og nesten hvite i hauger i nærheten av plantene. Det blir vel ikke så lenge til vi skjærer stråene ned og gjør klart til årets vekst, men da jeg renska opp i hagen sist helg lot jeg stråene stå igjen et par uker til.
Det er ikke så mye annet som lager høyde i det store staudebedet nå, det aller meste er klippet ned og er i gang med årets vekst. – Bare et par søylekirsebærtrær, et par busker og noen roser danner litt høyde…

2009-03-21 Mars (96)

Jeg kunne funnet noen bilder fra i sommer, og vist hvordan elefantgrasset så ut da, men jeg har bestemt meg for å la være. – I dette blogginnlegget får du kun se bilder av hvordan det ser ut nå, i mars! – Men du trenger ikke mye fantasi for å se for deg to og en halv (kanskje nærmere tre) meter høye strå, herlig friskt grønne, som står og vaier i vinden om sommeren! Og den raslende lyden!

Jeg må dele og flytte den ene tua vår i år, for den står for nær en hekk, – det får jeg antakeligvis gjort i løpet av påska. – Og det blir kjekt, for litt endringer fra år til år hører med når man bedriver hage! :-)
Men altså, for deg som har plass, og som liker den rolige, fredelige skjønnheten til vakre strå og grass: Løp og kjøp! Miscanthus sinensis. – Og det finnes flere ulike typer, – ikke alle blir mellom to og tre meter… Det som imidlertid må sies om elefantrasset (den høyeste Miscanthusen) er at den ikke rekker å “blomstre” i vårt klima. – Det kommer ikke noen aks på den, ihvertfall ikke hos oss, og vi er i ei god klimasone… Likevel ville jeg ikke vært den foruten! :-) Den er helt utrolig nydelig som den er!

2009-03-21 Mars (93)

2009-03-21 Mars (210)

“Lillebroren” derimot, Miscanthus sinensis ‘Rotsilber’ “blomstrer” som bare det, og slik ser aksene ut i slutten av mars! – De var rødbrune i fargen i høst, men har blitt bleket gjennom vinteren, og ser nå nesten hvite ut på avstand. Den blir imidlertid ikke så høy, bare mellom en meter og halvannen, – men den er absolutt flott den også!

Min anbefaling hvis du liker grass blir: Kjøp begge! Så har en som går i høyden og ser majestetisk og flott ut, og så har du en som er mindre, grasiøs og som setter nydelige aks som står vakre og vaier i vinden hele vinteren og langt ut på våren!

2009-03-21 Mars (211)

Herlig med hage dere! :-)
Ha en riktig fin søndag – og ei god arbeidsuke!

Hilsen Knut Olav

No comments:

Post a Comment