Friday, April 3, 2009

Juleroser - Helleborus

Nei, det er ikke jul lenger, men juleroser, – det vil vi gjerne ha fra november og fram til sommeren! – Herlig med det som blomstrer når det er kjølig – for da varer det så utrolig mye lenger…

Julerosene blomstrer, og blomstrer og blomstrer. – For to uker siden var det mange av dem som var godt i gang, men nå, i begynnelsen av april, er det virkelig blitt sving på sakene. – Jeg tror ikke jeg skal skrive så mye i dette innlegget, men heller la dagens bilder tale for seg!

Men jeg sier det bare: Har du ikke juleroser (Helleborus) i hagen din, så gjør noe med det! ;-)

P4034697

P4034700

Bier og humler liker julerosene, og det kommer stadig noen feite fine humler for å forsyne seg med nektar! :-)

P4034702

Denne måtte jeg holde i handa for å få tatt bilde av den, for den hang så blygt med hodet sitt. – Hvis ikke dette er en fantastisk nydelig blomst, så vet ikke jeg! Den står rett ved siden av terrassen, så vi kan følge med den hele veien…

P4034704

P4034706

Og dette er den mørkeste røde! :-)

P4034711

Denne tua har masse blomster! Herlig! :-) Liker godt å få stå i ro noen år!

P4034714

P4034735

Midt i det store staudebedet står et søylekirsebærtre som har fått følge av to juleroser, – de har imidlertid ikke kommet så veldig langt ennå! – Men om et par uker… – Utrolig herlig at ikke alle kommer samtidig, men sprer blomstringa si! :-) I like it…

P4034776 Og så denne tua da, som står bak hekken, under gjerdet mot vår kjære nabo! Masse blomster – og flere skal det bli! :-)

Jepp, – det var det for i dag, – og fortsatt har jeg ikke blogget bilder av de to fylte julerosene våre, – de er litt seinere, men bare vent – de kommer, de kommer! ;-D

Ha ei riktig fin helg alle! – Og som tidligere sagt: Har du ikke juleroser i hagen, så løp og kjøp! :-D
Knut Olav

No comments:

Post a Comment