Friday, April 17, 2009

Juleroser–og en gammel legende

Det er allerede mange år siden jeg fikk tak på min første julerose – men enda lenger siden jeg første gangen ble fascinert av en rose som blomstret på julaften. Jeg kan tenke der er omtrent 25 år siden, men jeg husker ennå at vi leste en fortelling på barneskolen, der en røverfamilie fortalte en munk om at naturen feiret Jesu fødsel ved at det blomstret på selveste julaften! Detaljene i historien har forsvunnet med tiden, men ikke mer enn at et par internettsøk kunne friske det hele opp igjen.

P4111831 Helleborus niger

Legenden om julerosene er skrevet av Selma Lagerlöf, og historien kan du lese ved å klikke på linken – eller bildet rett over her.
For femogtyve år siden trodde jeg selvsagt at det bare var “eventyr”, men ble likevel såpass fascinert av historien at den altså satte seg litt fast i hjernevinningene. – Men det skulle altså gå mange år før jeg faktisk forsto at julerosen ikke er en “jule-rose”, men en fantastisk liten hardfør staude som faktisk gjerne blomstrer på selve julekvelden! – Jaa, rett skal være rett, noen år begynner den å blomstre uti januar – mens andre år setter den i gang allerede i oktober/november. Men at den fortjener navnet sitt er det ingen tvil om!

Blomsten på bildet ovenfor her er en Helleborus niger, den klassiske hvite julerosa, som har voksaktige grønne blader, og blomstene på egne stilker. Den er pen, nydelig, – men jeg må nok innrømme at jeg har falt enda mer for orientjulerosene, Helleborus x orientalis, – og her følger en liten bildekavalkade av noen av plantene fra hagen vår. – Det har blitt en del planter etterhvert – og flere skal det bli! De er gjerne litt seinere enn Helleborus niger, og de har blomsterstilker med litt blader – og flere knopper og blomster på samme stilk. Dessuten blir de høyere. Hos oss setter de gjerne i gang blomstringen i februar, mens andre når toppen i påska eller enda seinere!

2009-03-07 Hagen i mars (29)  Orientjuleroser på vei opp av fjorårsløvet i begynnelsen av mars.

2009-03-07 Hagen i mars (51)

Fortsatt begynnelsen av mars. – En rosa julerose med prikker.

2009-03-21 Mars (31)  Et par uker senere var det flere som ville vise seg! – Jeg synes de er uimotståelig sjarmerende der de stikker opp med de friske bladene og hengende klokkene!

2009-03-21 Mars (32)

Og her et gjensyn med knoppene på et av bildene ovenfor. – Dette er den mørkeste julerosa vi har!

2009-03-21 Mars (186)

Men de er jammen vakre de som er sartere i fargene også! :-)

P4034700

Ennå et par uker senere, og da snakker vi starten av april. – Nå er det masse blomster på plantene, og bier og fete humler storkoser seg!

P4034703

Tredje bilde av den mørkeste julerosa vår! – Vakker er den! :-)

P4034702

Enkelte er såpass “ydmyke” at jeg ikke klarer å få fotografert dem uten å gi en hjelpende hånd. – Denne vakre julerosa ser hvit ut på utsiden, men har vakre lilla prikker på innsida av kronbladene.

2009-04-06 Hagen i april (3)

Og en av mine absolutte favoritter, en ren hvit (ja, den går jo over i hvitgrønt) orientjulerose! Jeg synes den er absolutt uimotståelig! – Og til min store glede oppdaget jeg at en av plantene som i grunnen bare har stått langs gjerdet til naboen og vokst i noen år, er like blendende hvit og vakker som denne – og under begge har jeg funnet frøplanter! ;-)

2009-04-06 Hagen i april (78)

Dette er en av de julerosene jeg har hatt lengst. – Og det er den jeg vet minst om. – Den er helt annerledes enn de andre. Visner helt ned på høsten, og blomstrer med grønn-brune små blomster om våren! – Joda, jeg finner nok ut av den ei gang! ;-)

2009-04-06 Hagen i april (85)

Det foregår mye foredlingsarbeid på juleroser, og de siste årene har det vært mulig også å få tak i fylte sorter. – Denne heter ‘Cinderella’.

2009-04-06 Hagen i april (87)

Og her har vi ‘Double Ellen’.

2009-04-09 (26)Og, fortsatt med bilder fra påska, den deilige hvite orientjulerosa som jeg håper skal bli opphav til en mengde “barn”!

2009-04-09 (29)

Nærbilde av den ene hvite orientjulerosa. – Her ser du godt hvordan planten har både blader og flere blomster på hver blomsterstilk! :-)

2009-04-09 (76)

Og når de får noen år på seg kan de bli som denne! Dette er den eldste orientjulerosa jeg har, og den har fått stå i ro og fred her ihvertfall i fem-seks år (kanskje sju-åtte, jeg husker ikke helt).

Julerosene liker å stå i ro, og selv om man kan dele dem, så er det mye bedre å være litt observant og følge med når de frør seg! – Frøplantene blir gjerne ganske like opphavet, og trenger to-tre år før de begynner å blomstre! Det sies at plantene liker seg i halvskygge, men med orientjulerosene synes jeg det går ganske godt også med de som står i bortimot full sol!
Det går gjerne et par år før de virkelig begynner å slå til, så hvis du (forhåpentligvis) har fått lyst på juleroser i din egen hage er det ikke noe å nøle etter! Siden de ikke vokser så fort koster de litt i innkjøp, men det er de så absolutt verdt! – Bare husk å sett dem et sted i hagen hvor du får sett dem når de er i full blomst. – Denne siste planten står ved trappa der vi går ut og inn, så den får vi sett ofte! :-)

Lykke til med julerosene i hagen din!
Klem Knut Olav

No comments:

Post a Comment