Monday, June 1, 2009

Forsommer–med sydentemperaturer!

I pinsehelga kom sommeren. Uten tvil! Med sydentemperaturer, og sol fra morra til kveld, var vi ute i hagen det meste av dagen, med unntak av en god siesta mens sola sto på det sterkeste. I media ble det advart mot forhøya stråling midt på dagen, på grunn av ozonlaget, men kommer man seg bare i gang på morrakvisten, passer det godt å ta en pause i tolv-ett-tida!

2009-06-01 (1)

Vi hadde fine pauser på terrassen, og under pergolaen hang store deilige klaser med blåregnblomster!

2009-06-01 (2)

2009-06-01 (10)

Noen av akeleiene er også blålilla, men i en mørkere nyanse enn blåregnen. – Disse klarer seg helt uten hjelp, men må, som jeg tidligere har nevnt, av og til flyttes – eller fjernes, for de frør seg så rikelig, og dukker opp både her og der!

2009-06-01 (18)

Nå er staudene så store og kraftige at det er riktig frodig og flott i bedene! Her gyllenlak, oransje staudekongelys (i knopp) og ei god tue med hvitrosa akeleier i bakgrunnen.

2009-06-01 (25)

En liten del av hagen.

2009-06-01 (30)

Denne lysgule hageirisen var den første av skjeggirisene som blomstret i hagen i år, – med unntak av et par jeg kjøpte tidligere! Den har en utrolig behagelig lys gul farge, og trives tydeligvis godt!

2009-06-01 (39)

“Forventning” kunne jeg kanskje kalle dette bildet, ei tue med hvite silkepeoner som jeg kjøpte og planta for bare to år siden! Jeg synes det nærmest er en nåde at en peon kan nå denne størrelsen i løpet av så kort tid!

2009-06-01 (41)

Sibiriris og lupiner. – Finnes det noe som er mer livskraftig og som klarer seg så godt på egenhånd?

2009-06-01 (46)

Rosa ‘Robusta’ var den første rosa som blomstra i år (med unntak av rynkerosene). Dette er en plante jeg har tatt som stikling for noen år siden. Den har selskap av ei god tue sibiriris.

2009-06-01 (50)

Og sibirvalmuene som jeg kjøpte et brett av tidligere i sommer – de sprer mye farge i bedene de!

2009-06-01 (52)

Rosa akeleier, blå sibirvalmuer – og en gul daglilje i knopp. – Kan det bli mer sommer-romantisk?

Nyt sola og sommeren de fine dagene, og finn på andre ting når det blir kjølige eller regnfull dager! – Den som har en hage å stelle gleder seg også over regnet som er så livsnødvendig!

Nyt sommeren!
Knut Olav

No comments:

Post a Comment