Sunday, June 7, 2009

Velkommen på hagebesøk i juni…

2009-06-07 (104)

Når du svinger av og parkerer bilen mellom huset og garasjen vår, er det dette synet som møter deg på vei inn i hagen, en liten pergola med tettvekst bambus på venstresida, en blåregn i full blomst på selve pergolaen, og en gangvei inn til terrassen til høyre.

2009-06-07 (106)

Bedet, som tidligere var fullt av krokus og keiserliljer står for øyeblikket litt “på vent”. Vi får kanskje fylle på med litt sommerblomster etterhvert!

2009-06-07 (2)

På hver sin side av trappa står det nå to fantastiske peoner med stadig mer falmede blomster! Like trofaste hvert år! De pleier å ha en sånn 15-20 blomster hver, og den som står mot øst begynner å blomstre to-tre dager før den andre, som står bittelitt mer i skyggen på formiddagen! Det er ikke så mye som skal til før det blir forskjeller!

2009-06-07 (4)

Farmors gamle Paeonia officinalis ‘Rosea plena’. Se de blomstene! Jeg blir aldri lei av å beundre dem! Og så falmer de så utrolig fantastisk, og i løpet av et par uker blir de nesten hvite!

2009-06-07 (17)

Fortsatt i rosa, men en litt mer avdempet fargetone. – Lys rosa akeleier er jo bare utrolig romantisk!

2009-06-07 (20)

Og her en “liten” skjønnhet som jeg sådde for noen år siden. En kongelys som jeg tror heter ‘Copper Rose’. En staude, og ikke toårig som de “ville” kongelysene som også dukker opp rundtforbi i hagen.

2009-06-07 (33)

“Tre søstre”? - Tre gulhvite sverdliljer på rad og rekke!

2009-06-07 (37)

Og de rosa orientvalmuene er i full blomst! – Ja, for all del, de oransje også, men nå ser det ut til at dette blogginnlegget hovedsaklig blir i de litt sarte og duse fargetonene…

2009-06-07 (40)

Dette er for meg et romantisk sommerbilde, ei kraftig, fin tue med røyrkvein, prestekrager, ildvortemelk – liljer, og mere til…

2009-06-07 (45)

En hvit silkepeon blir aldri feil!

2009-06-07 (46)

2009-06-07 (50)

Dette bildet er kanskje det jeg er mest fornøyd med i dagens blogginnlegg! – Jeg jobba litt for å få dette til, for da jeg kom nærmere og så de deilige doggdråpene på kronbladene, skjønte jeg at dette kunne bli et godt bilde dersom jeg klarte å få rett fokus! ;-) Jeg vet ikke hva du synes, men jeg for min del er faktisk godt fornøyd!

2009-06-07 (66)

Så over til noe helt annet. Rosa ‘Aïcha’. – Jeg må si jeg gleder meg til å fotografere denne rosen om noen dager. Hele busken er full av sprekkeferdige gule knopper, –som blir aldeles nydelige når de springer ut! Følg med, følg med, bilder følger om noen dager!

2009-06-07 (68)

Jeg måtte ha med et bilde til av ‘Aïcha’!

2009-06-07 (75)

Nok ei sverdlilje. Eller hageiris om du vil!

2009-06-07 (90)

Og med dette bildet tror jeg vi slutter hagevandringen for i dag! Nå er vi nesten tilbake til inngangspartiet igjen, og hadde du sått her og sett, ville du lagt merke til både revebjeller, iris, kjempeskabiosa, kattemynte, blåklokker og mere til i knopp. – Men det er ikke mange dagene til de kommer i blomst, og da blogger jeg dem helt sikkert!

Nyt hver eneste hagedag!
Hilsen Knut Olav

No comments:

Post a Comment