Monday, January 19, 2009

Blåregn - Wisteria

Da jeg for mange år siden oppdaget blåregn (Wisteria), fant jeg ut at det måtte jeg prøve. – Og som tenkt, så gjort. – Jeg var heldig og fant en ganske velvoksen plante på et hagesenter på Nøtterøy, så jeg betalte 480 kroner tror jeg, for en kraftig plante på bortimot to meter. Jeg visste akkurat hvor jeg skulle plante den: Under den da nybygde pergolaen som danner inngangspartiet til terrassen og forsåvidt hagen også…

Det var ganske rart å komme hjem med den. Jeg plantet den der jeg hadde sett for meg at den skulle stå – og da jeg så kikket på den så det ut som om den hadde stått der alltid. – Den hørte rett og slett bare hjemme der!

Nåvel. Den strakte seg med flere meter lange skudd, som frøs halvveis tilbake i løpet av vinteren, – og slik har den i grunnen fortsatt, – den sender fortsatt ut sine lange ranker, men ettersom årene har gått synes jeg det virker som den har klart å tilpasse seg bedre, for det er ikke fullt så mye som fryser bort lenger.

P7303912

Her er et nærbilde av en enkelt blomsterklase i knopp. – Det som er litt morsomt, er at planten min blomstrer to ganger i løpet av sommeren. – Først ei gang på våren, som den skal – og så i august igjen. – Og augustblomstringa er som regel den fineste!

P6115342

P6115343

Blomstene er utrolig vakre, og så dufter de nydelig! – Etterhvert har planten dekket mer og mer av pergolaen, men blomstringen er naturlig nok kraftigst der greinene er eldst!

P6155472

P6115345

Så om du en gang kommer på besøk til oss på sørlandet mens blåregnen blomstrer, – er det dette taket du må gå under for å komme fram på framsida av huset til terrassen og hagen! :-)

Jeg tror bare jeg sier: Velkommen!

P6115347

Ha ei riktig fin arbeidsuke!

Hilsen Knut Olav

2 comments:

  1. Vakker! Nå fikk jeg lyst på en slik ved vårt helt nye lysthus (som er et meget luftig lysthus av metall - spaljeaktig).

    Si meg - har du noen gang klippet denne noe tilbake, eller "rekker det" med at den holdes tilbake av frost?

    Hilsen May-Liss

    ReplyDelete
  2. Hos oss har vi ikke klippet vekk annet enn det som har fryst tilbake av frosten i løpet av vinteren - og greiner som eventuelt måtte være "i veien"...
    Og i år er den mer blomsterrik enn noen gang! :)

    ReplyDelete