Tuesday, May 4, 2010

Agapanthus

2010-04-25 (90)

Helt siden i fjor høst har alle agapanthusene våre stått i kjelleren i gamlehuset, men i april fikk de komme ut i drivhuset, og her er det fine nye grønne skudd på alle plantene. (De små trestammene du ser på bildet er tre oliventrær og en fiken!)

2009-07-28 Hagen på Møll (7)

Det er ganske utrolig at agapanthusplantene bare tre måneder senere står med høye, flotte blomsterstilker med de deiligste himmelblå blomster! (Ja, de kan nå ha andre nyanser av blått også – samt hvitt da!)

2009-07-28 Hagen på Møll (12)

I fjor hadde vi den flotteste agapanthusblomstringa noen sinne! Vi har et tyvetalls planter, og hadde tydeligvis gjort en god jobb for to år siden – og dermed sikret ei god blomstring påfølgende år!

Mange spør hvordan agapanthusene skal stelles for å blomstre bra, og kanskje er det noen hemmeligheter som kan sikre akkurat det – men vi har ennå tilgode å oppdage noen slike triks.

2009-07-29 Hagen i juli (3)

Agapanthusene våre overvintrer kjølig men frostfritt. De får litt vann et par ganger i løpet av vinteren bare for å forhindre at jorda ikke tørker helt opp, men de må ikke få så mye at de råtner.
Jeg gjorde den feilen med noen nyplantede agapanthusrøtter tidlig en vår. – Jeg pottet dem, vannet rikelig – og da jeg senere skulle se til dem hadde de råtnet alle sammen! Dét var en ganske kjedelig erfaring å gjøre seg…

Jeg tar som regel inn plantene i oktober, og lar dem visne ned. Så fjerner jeg gamle og tørre blader rundt juletider – og så varer det ikke så lenge før planten faktisk viser nye skudd som er på vei.

I april kommer plantene ut i drivhuset – og som du kan se på det første bildet i denne bloggposten – så er de godt i gang i slutten av april!

2009-07-29 Hagen i juli (12)

Så skal de ha vann – og flytende gjødsel! Vi gjødsler dem med ujevne mellomrom flere ganger i løpet av sommeren – og da bruker vi enten flytende plantegjødsel som vi blander ut i vannet – eller rett og slett fullgjødsel som vi bare løser opp i vannet.
Hvis du ikke gjødsler plantene i løpet av sommeren – vil du merke resultatet neste sommer – i form av dårligere blomstring (færre blomsterstilker).

2009-07-29 Hagen i juli (22)

En blomstring som på dette bildet hadde vi ikke fått om vi hadde slurvet med gjødslinga!

Men det er et par andre ting som også spiller inn! – Det ser ut som det er en fordel med en god, varm sommer! – OG, kanskje vel så viktig: Når planten blomstrer av begynner den å produsere en mengde frø. Dette tapper planten for masse energi. – Vi vil jo heller at den bruker kreftene sine på å produsere flere blomster neste år, så ved å fjerne frøkapslene sikrer vi at plantene heller lager nye blomster enn en masse frø!

Når det er sagt: Det går selvsagt an å la en av blomsterstilkene stå igjen og produsere frø uten at man ødelegger blomstringen neste år, – for frøene er greie å så – og gir en mengde nye planter. Jeg satt tre-fire småplanter sammen i potter, og etter tre år var de fleste i blomst! – På den måten får du en mengde agapanthus – hvis du bare har tid, plass og tålmodighet!

Men, jeg fikk en plante for mange år siden, som første året blomstret med 7 blomsterstilker, neste år med 14 eller 15. Disse lot jeg gå i frø, samtlige, – og resultatet var at det året etter kun kom to blomsterstilker. Da var jeg skuffet, og siden da har jeg fjernet de fleste frøkapslene på et tidlig tidspunkt! – I fjor blomstret denne planten, som med tida har blitt ganske stor, med over 30 deilige blomsterstilker!

2009-07-29 Hagen i juli (35)

Jeg får jo ta med et par bilder av en av de hvite agapanthusene også!

Til slutt: Det kommer alltid opp et spørsmål om plantene skal stå “trangt” i pottene sine – eller om man skal potte dem om når de begynner å fylle potta. – Jeg potter om, gir dem nye potter som har fire-fem centimeter større diameter enn de gamle pottene. Ikke hvert år, men når jeg ser det blir trangt – og min erfaring er at det slett ikke går ut over blomstringen – snarere tvert imot!

Det er ei fin tid å kjøpe seg ei agapanthusrot (eller fem) nå. De fleste hagesentre selger dem, de koster ikke allverdens – og man får gleden av å dyrke fram en fantastisk plante som man kan ha glede av i mange, mange år! De henger gjerne på stativet sammen med georgineknoller og lignende.

Hvis du derimot venter – og heller vil kjøpe en plante i blomst – må du regne med å måtte punge ut med relativt sett ganske mye mere! En agapanthus i blomst er sjelden en rimelig investering!

2009-07-29 Hagen i juli (37)

Jeg ser ikke helt vekk fra at jeg kjøper med meg noen nye agapanthusrøtter jeg heller! – Jeg klarer alltids å få inn og ut et par potter til – når jeg likevel holder på med alle de vi har fra før!

Lykke til!
Knut Olav

No comments:

Post a Comment