Monday, June 7, 2010

Valnøtt–Julgans regia

2010-06-06 Hagen i juni (95)

Vi har ei helt flat tomt – så vi trenger noe som går i høyden! En god gammel syrinbusk og en tre-stammet sypress er egentlig det eneste som det har vært noe høyde på, men nå begynner det å hjelpe litt med trær og busker jeg har plantet også!

Til høyre i bildet her står valnøttreet som jeg plantet for, tja, omtrent ti år siden? Første tre vintrene frøys det tilbake mer enn det vokste – men så ble det fart på det – og i fjor fikk vi de to (!) første valnøttene! – Vi håper på fire i år!

2010-06-06 Hagen i juni (96)

Foreløpig er det ganske åpent under treet, men i løpet av ukene som kommer vil det vokse seg ganske mye tettere. Treet er forøvrig det siste som får blader om våren – og det første som mister dem om høsten!

2010-06-06 Hagen i juni (104)

Her må det vel kanskje kunne bli ei nøtt!

2010-06-06 Hagen i juni (105)

Og her blir det kanskje to eller tre hvis vi er heldige! Vi får se! Blir det nøtter kommer jeg tilbake med bilder av dem senere i sommer!

Knut Olav

PS.
Tilføying senhøstes: Vi fikk over 80 nøtter på valnøttreet i år – en svært god prosentmessig forbedring fra fjorårets 2… – Kvaliteten var imidlertid ikke like fin som på nøtter man får kjøpt, men smaken var god!

7 comments:

  1. hei
    Hvordan plantet du valnøtter?

    ReplyDelete
  2. Det store treet har jeg kjøpt på et plantesenter og plantet som et hvilket som helst annet tre! Men jeg har også sådd nøtter, i potter med halvblandet jord og sand, og plantet dem om etterhvert som de begyne å spire. Hadde dem inne de første vinterne, men dessverre hadde jeg ikke noe sted å plante dem ut, så i fjor vinter lot jeg dem stå ute (i potter) og det tålte de ikke. - Et par av dem ble imidlertid planta ut for et par år siden, og de har overlevd, uten å fryse tilbake i det hele tatt. Det høyeste er nå cirka 1,75 meter høyt. Så jeg tror det er bedre å bare få dem i jorda! Mulig en vinter frostfritt inne er bra, men mest sannsynlig hadde det vært like greit å bare plante dem rett ut! (Men det skal man jo altså ha plass til!)

    ReplyDelete
  3. Hvor får man kjøpt valnøtt tre?

    ReplyDelete
  4. Du kan få kjøpt små frøplanter av meg! ;)
    Ellers får man gjerne kjøpt litt større valnøttrær på et hagesenter som har litt større utvalg enn det de vanlige kjedene ofte har... - Må bare spørre, de tar nok inn trær hvis de ser at det er et marked for det! ;) Lykke til!

    ReplyDelete
  5. I år (2016) høstet vi et par spann med nøtter, halvparten er renska, vaska og lagt til tørking. - Av resten skal jeg sende avgårde noen som forhåpentligvis skal bli nye trær i andre deler av landet. - Er du kjapp og sender meg ei melding i løpet av uka kan det være jeg fortsatt har noen nøtter igjen å sende! ;-)

    ReplyDelete
  6. Hei, jeg har en del valnøtter som i sist høst plukket fra et valnøtttre jeg har. Har tidligere satt mange i jorda og fått en del ny trær. Men nå lurer jeg på beste måte å få dem til å spire, så gro, så vokse o.s.v Mest interessert i hva gjør jeg nå for å få dem til å spire

    ReplyDelete
  7. Hei Bent. Jeg har sådd valnøtter flere år, og jeg har pleid å legge dem i litt fuktig sand, kjølig (5-10 grader) til det har vært passelig tid å la dem spire. Da har jeg satt dem litt varmere og fulgt med på dem, om ikke fra dag til dag, så ihvertfall et par ganger i uka.
    Når de begynner å spire kommer rota først, så når den viser seg, har jeg pleid å sette nøtta helt øverst i en melkekartong full med jord, så har rota ganske god plass til å vokse seg nedover. Så spirer stammen og vokser gjerne 20-25 cm og blir et lite tre.
    Når jeg har planta ut har jeg prøvd å beskytte dem litt første vinteren, men her ved fjorden (Ryfylke) ser det ut som de aller fleste har klart seg fint de siste par vintrene uavhengig av dekke eller ikke. (Nå var jo denne siste vinteren svært mild, så jeg vet ikke hva som ville skjedd om det hadde blitt 20 kuldegrader - godt mulig det hadde gått like greit da og).
    Det er sikkert mange greie måter å gjøre det på, men de bør vel gjerne ha tre-fire måneders kulde før vi lar dem spire, og jeg har tidligere sørget for at dette har vært frostfritt.
    Denne vinteren tror jeg muligens nøttene jeg sparte til spiring ble utsatt for frost, men nå ligger de i et plantebrett i drivhuset og jeg følger med på dem!

    Mer om valnøttene våre:
    Valnøttinnhøsting 2016:
    https://knuts-haven-2010.blogspot.no/2016/10/valnttjuglans-regia.html
    https://knuts-haven-2010.blogspot.no/2016/10/valnttjuglans-regiaoppdatering.html

    ReplyDelete